Když jsme se minulý rok se Sosnovou loučili nikdo z nás nečekal, že necelé dva tisíce diváků, kteří v sezóně 2012 sledovali klání na tomto Českolipském okruhu někdy překonáme. A ejhle, dlouhý zimní půst a krásné počasí, kterým obšťastnil svatý Petr pořadatele zřejmě způsobily, že se na tribuny dostalo skoro tři tisíce diváků. Pořadatelé šli také vstříc všem návštěvníkům a vstupné snížili cenu vstupného na 50kč. Je potěšující, že diváci raději utratili tuto částku za gurmánský pokrm pro oko a sluch než za nechutnou stravovací past v rychlém občerstvení, někde mimo Sosnovou. Vynaložené peníze za vstupné byly mnohokrát zhodnoceny krásnou nedělí, skvělou atmosférou, napínavými souboji, prostě luxusní zábavou.

Po ranním tréningu který již mohl něco málo napovědět o favoritech následovala kvalifikace obou kategorií. Ve streetařích si s nástrahami tratě nejlépe poradil Martin Mašek s BMW E34 V8. Hned za ním skončil po pěkné jízdě Míchal Miškovský a trojici nejlepších drifterů z kvalifikace doplnil Milan Jirčik. Hegemonii vozů s roztočenou vrtulí ve znaku narušil Martin Kefurt s Nissanem 200SX a exoticky vyhlížející hybrid ŽIGULI Ivana Miškovského který pod kapotu svého snu pracující třídy instaloval pohonný agregát z nepřátelské dekadentní západní Evropy (z BMW).

Skupina - STREET
pořadí startovní číslo jezdec nádornost výsledek vozidlo
1 96 Mašek Martin CZ 89,5 BMW E34
2 59 Miškovský Michal CZ 62,5 BMW E28
3 735 Milan Jirčik CZ 50,0 BMW E32
4 99 Patrik Janeček CZ 47,5 BMW E30
5 19 Michaela Sacherova CZ 43,0 BMW E30
6 63 Kvapil Michal CZ 28,0 BMW E30
7 85 Jan Janespal CZ 26,0 BMW E36
8 9 Cibulka David CZ 24,0 BMW E36
9 328 Mirek Zimmermman CZ 22,5 BMW E36
10 68 Sykora Vladimír CZ 19,0 BMW E30
11 21 Zpěvák Viktor CZ 17,5 BMW E21
12 55 Hofer Moritz D 14,0 BMW E46
13 535 Humpl Vít CZ 11,5 BMW E34
14 24 Turnerová Lenka CZ 10,0 BMW E24
15 98 Kefurt Martin CZ 2,0 NISSNAN 200SX
16 58 Miškovský Ivan CZ 0,0 ŽIGULI-BMW
Kategorie PRO odstartovala do kvalifikace ve velkém stylu. Hned čtyři jezdci na špičce výsledků se vešlo do rozdílu pouhých deseti bodů což, znamená jedno lehké zaváhání na trati. Z prvního místa do tandemových jízd nastoupil Holanďan Rooie Kers, druhý byl slovenský závodník Marian Nikš a třetí český jezdec Mario Zakouřil.

Skupina - PRO
pořadí startovní čílo jméno národnost výsledek vozidlo
1 91 Rooie Kees NL 96 BMW E36
2 43 Nikš Marian SK 93 BMW E36
3 54 Zakouril Mario CZ 92 BMW E34
4 31 Kodera Tomáš CZ 87 BMW E30
5 90 Jasper Spaam NL 76,5 TOYOTA COROLA
6 8 Baláž Jan CZ 75 NISSAN SKYLINE
7 66 Schneider Michael DE 68 NISSAN 200SX
8 94 Sykora Daniel CZ 67,5 BMW E30
9 100 Florian Oberwahrenbrock DE 65 NISSAN 200SX
10 88 Mariuz Vasileivsky PL 63 NISSAN 200SX
11 50 Mirek Duda DE 59 NISSAN 200SX
12 77 Alexej Dorn DE 0 BMW E46
13 69 Ježek Tomaš SK 0 NISSAN 200SX
O polední přestávce proběhla soutěž hlavního partnera (společnosti BIG SHOCK) do které byli zapojeni samotní diváci. Velký ohlas mělo pak natáčení video fenoménu HARLEM SHAKE. Skupina skoro tří set tanečníků z řad diváků přímo na trati s „burnoutujícími“ drift-speciály v pozadí byl nezapomenutelný zážitek a už se těšíme na oficiální video.

Odpoledne bylo věnované tandemovým jízdám, ze skupiny STREET se kvalifikovalo sedum jezdců a jedna závodnice. Martin Mašek, který se postavil proti Davidu Cibulkovy zajel krásnou jízdu, David přes zimu instaloval na svůj motor nově turbodmychadlo a bylo vidět, že si na nový průběh výkonové křivky svého auta ještě zvyká. Držíme mu ale palce a věříme, že to do příštího závodu jistě vypiluje. Další dvojicí byl Milan Jirčik a Michal Kvapil. Zde je třeba vyzdvihnout výkon Milana Jirčika který vodil po trati „mamutí“ sedmičkové BMW s naprostou lehkostí, jako by se snad jednalo o motokáru a ne mezikontinentální parník. Překvapením byl i výsledek dalšího tandemu kde se díky výrazné chybě Patrika Janečka dostala Míša Sacherová do semifinále.

Je třeba ale vyzdvihnout výkon této závodnice, pokrok, který udělala od posledního závodu byl obrovský a těšme se tedy na to, jak budeme moci sledovat její vzrůstající formu. Poslední tandem v čtvrtfinále byl Michal Miškovský vs. Jan Janespal. Jan dvakrát chyboval a tak Michal neměl sebemenší problém dostat se až do semifinále. Zde se podařilo Martinu Maškovy s přehledem postoupit přes Milana Jirčika do finále a po velkém boji se do finálového tandemu přidala i Míša Sacherová pro kterou už samotná účast ve finále na tak skvěle obsazeném závodě byla vítězstvím. Martin Mašek nakonec naplnil roli favorita a vítěze kvalifikace. Podařilo se mu zvítězit 9:1,6:4 a odnesl si tak zcela zaslouženě pohár za první místo.

1. Martin Mašek
2. Michaela Sacherová
3. Milan Jirčik

Třída PRO slibovala velmi těsné souboje. Do CDS se vrátil skvělý drifter a český reprezentant Jan Baláž se supervýkonným Nissanem Skyline R34. Astronomickými výkony až 700 koní také disponovala dvojice německých závodníků a showmanů Florian Oberwahrenbrock a Mirek Duda. Mezi profíky se také přidal loňský objev Mario Zakouřil. Krásnou Toyotu Corolu přivezl provětrat Holanďan Jasper Spaan. Po roční pauze jsme na trati taky mohli vidět Tomáše Koderu a právě poslední jmenovaný byl největším překvapením celého závodu. Nepředbíhejme ale událostem. Základní kolo navnadilo diváky několika pěknými tandemy. Opakovat se muselo u dvojice Schneider-Vasileivsky. Chyboval i Tomáš Ježek a tak se Kodera přesunul po vítězství 16:4 do osmifinále. Krásný tandem předvedla dvojice Jan Baláž, Mirek Duda. Oba supervýkonné speciály jeli co to šlo ale Německý drifter Duda udělal chybu a přetočil se. Čtvrtfinále už bylo jen pro silné povahy. Po té, co se přes Rooieho Kese dostal do semifinále Jasper Spaan se do Libereckého Zakouřila zakousl polský závodník Vasileivsky. Zakouřil bohužel nedokázal navázat na loňské úspěchy a přetočil se, což ho stálo postup. Doslova horor pro české barvy nastal ve chvíli, kdy Tomáš Kodera nezaviněně havaroval do vozu Floriana Oberwahrenblocka. Tandem sice vyhrál, ale vytékající provozní kapaliny nedávali moc nadějí v pokračování.

Tomášovi mechanici se však pochlapili a společně se samotným jezdcem se podařilo uvést vozidlo do provozuschopného stavu tak, aby se mohl zúčastnit semifinále. Tam dokázal porazit Mariana Nikše a posunul se do finálové jízdy kde se potkal s Holanďanem Jasperem Spaanem. K obrovské radosti všech si nakonec Tomáš za obrovských ovací dojel pro první místo. V tandemu o třetí místo se potkal Marian Nikš a Mariuz Vasileivsky. První jmenovaný, Slovák Marian nakonec dokázal zvítězit a získal tak třetí stupínek.

1. Tomáš Kodera

2. Jasper Spaan

3.****Marian Nikš****

Hodnotit na závěr tak skvělý začátek sezóny nelze jinak než slovíčkem „SUPER“. Doufám, že se minimálně ve stejném složení potkáme všichni na autodromu v Mostě, kde se ve státní svátek, tedy ve středu 8.5. koná druhé kolo šampionátu CDS.